حامدزمانی

مصاحبه حامد زمانی و رضا هلالی با مجله همشهری جوان را همینک میتوانید در سایت بخوانید.

 

 

 

*از اینجا شروع کنیم که حاج «رضا هلالی» مداح معروف و محبوب ایرانی، به عنوان خواننده تیتراژ وارد عرصه موسیقی کشور می شود. چه اتفاقی باعث شد که این پیشنهاد را قبول کنید؟

هلالی: من همیشه مداح هستم و هیچ وقت تغییر نمی کنم. سعی می کنم اصالت خودم را که مداحی اهل بیت است از دست ندهم. این نوکری امام حسین(ع) و خدمتگذاری اهل بیت هیچ وقت نباید ترک شود. اما این اتفاق هم به خاطر این که اول از همه نام مبارک امام رضا(ع) بود و به نیت امام هشتم شیعیان راس ساعت ۸ شب پخش می شود. من خادم امام رضا(ع) هستم و این را یک نوکری و خدمت برای خودم تلقی می کنم. احساس می کنم یک وسیله ای است برای اینکه بیشتر بتوانم دلها را به این آستان و حرم نورانی نزدیک کنم و این موسیقی هم که در آن بیشتر صدای آقای «حامد زمانی» را می شنوید در راستای همان نوکری بوده است. من خیلی کوتاه و در ابتدا و آخر قطعه به عشق حضرت رضا(ع) حضور دارم. سالهاست نوکر یک هیئتی هستم که به نام حضرت رضا(ع) می باشم و نام خودم هم که «عبدالرضا» است و من شفاگرفته امام رضا(ع) هستم. همه این موارد باعث شد تا بیشتر بتوانم دین خودم را ادا کنم و احساس کردم برای نزدیک افطار یک اتفاق خوبی است و فکر می کنم مثبت بود و مطمئنا رضایت اهل بیت را هم به دنبال دارد.

*حامد تو بگو که این تیتراژ از کجا پیشنهاد شد و چه شد که به فکر همکاری با حاج رضا هلالی افتادی؟

زمانی: تهیه کننده برنامه آقای«احسان ارغوانی» از قبل آیتم امام رضا(ع) را در کنداکتور قرار داده بودند. منتها قرار بود یک سری تصاویر از حرم ضبط و با یک موسیقی پخش شود. به دلیل دوستی با آقای ارغوانی، در جریان آمدن و رفتن شعرها بودم و بعد از یک سری پیشنهاد، آن چیزی که می خواستیم به دست نیامد. چون خواندن از ارزشهای اعتقادی یا مذهبی یا سیاسی به نظر من درد می خواهد. نهایتا به این نتیجه رسیدند که این آیتم را من بسازم. حاج رضا در جریان است و ایشان ملودی کار را بارها خوانده اند و این ملودی کاملا هیئتی است و با آن سینه می زنند. این ملودی جواب داده و بارها شنیده بود و مردم هم دوست اش داشتند و یک زیرکی و سیاستی بود که یک ملودی موفق را مجددا پخش کنیم! شعر را عوض کردیم چون حاج رضا بر تکلف بیشتر این شعر معتقد بود. من می خواستم که شعر ساده تر باشد ولی بعد از همفکری هایی که داشتیم به «پیمان طالبی» یک تم دادم و او ویرایش کرد. کارهای این تیپ دقیقه نودی است و تنظیم آن یک روزه بود.

*حامد جرقه اولیه ای که به ذهنت رسید که با حاج رضا همکاری داشته باشی، از کجا آمد؟

زمانی: اگر به پیشواز تلفن من و مداحی هایی که در سایت حاج رضا وجود دارد دقت کنید یک زیر مایه موزیک دارد. این دقیقا تفکر باز و روشن فکری حاج رضا را می رساند البته روشن فکری به آن معنی نه! این را می رساند که اگر موزیک خوب باشد چرا که نه و چرا درونمایه ی  مذهبی و موسیقی باهم جمع نشود. ما با حاج رضا کارهای زیادی برای محرم و فاطمیه و… انجام دادیم و این اولین کار نبود. اتفاقا کار حضرت مهتاب(س) را که ساختیم برای خواندن به حاج رضا پیشنهاد کردم اما بنا به دلایلی نشد. من دوست دارم هر وقت که کار راجع به اهل بیت باشد از حاج رضا مشورت بگیرم……….. این یک فضای خوبی بود و ضمن استقبال حاج رضا، شبکه هم کمک کرد و مجوز پخش کار را دادند.

*حاج رضا  قطعا پیشنهادهای زیادی برای کار و مراسم های مختلف به شما می شود. چه چیزها و شرایطی باید باشد که شما آن حضور را قبول کنید؟

هلالی: رنگ و بویی از اهل بیت داشته باشد. هر جا که رنگ و بویی از اهل بیت باشد جای پای ما هم هست. ضمن اینکه آن موازین دینی و اسلامی رعایت شود.

*یعنی در مورد آن تحقیق می کنید؟

هلالی: بالاخره متوجه می شویم. من اگر با آقای زمانی کار می کنم متوجه هستم که ایشان جنس هیئتی دارد و از ارادتمندان اهل بیت است و رعایت تمام موازین شرعی را هم می کند. در این برنامه و تیتراژی که اجرا شد آن موازین رعایت شد چون به آقای زمانی گفتم من یک مداح هستم و این گره خوردن موسیقی شما و مداحی با همدیگر می تواند یک اتفاق خوب و رو به جلو برای اهل بیت و این دستگاه باشد. اگر بشود این کار باز هم پیش بیاید استقبال می کنم.

*آقای هلالی، جامعه موسیقی ایران به خصوص جغرافیای موسیقی پاپ نسبت به حضور چهره های جدید در این عرصه بارها شاهد تشنج ها و داستانهای گوناگون بوده است. خیلی ها حتی نسبت به حضور بازیگرها در عرصه موسیقی اعتراض داشتند. آیا هیچ وقت به این فکر نکردید که شاید حضور شما در این عرصه با تشنج ها و حاشیه های مختلفی رو به رو شود که در بلند مدت به رزومه قبلی شما صدمه بزند؟

هلالی: بالاخره هر کاری یک سری تشنج های مخصوص خودش و یک سری بازخوردهایی را دارد که مثبت یا منفی هستند. اما اگر احساس کنم در هر کاری که برای اهل بیت است خلوص و صفای دل وجود داشته باشد مطمئنا اهل بیت و به خصوص حضرت رضا(ع) می توانند به آن شخص نمره می دهند و آن کار اگر ماندگار نباشد حداقل تاثیرگذار خواهد بود. بالاخره در مواقعی مثل ماهی که خلاف جهت شنا می کند برخی کارها انسان را پخته تر می کند. منظور من این است که خلوص و معرفت در هر کاری اگر باشد انشالله از سمت اهل بیت برکت می آید. در کنار آن حاشیه هایی هم وجود دارد و ممکن است مورد پسند یک سری باشد و مورد پسند برخی دیگر واقع نشود. در کل فکر می کنم در هر اتفاقی اگر خلوص باشد مسائل دیگر را به جان می خریم. در بحث مداحی شاید خیلی آن مقوله «شور» را نمی پسندند و می گفتند از شکل سنتی نباید خارج شود…

* ولی شما ایستادید و مقاومت کردید و سبک خودتان را جا انداختید.

هلالی: الان احساس می کنم شاید خیلی به نفع این دستگاه و جریان بود. در زمانه ای که به سادگی نمی توان جوانها را با این اوضاع فساد و اعتیاد و ماهواره به دست آورد این داستان سینه زنی و شور توانست یک تحول خیلی خوبی ایجاد کند که خیلی از جوان ها را به نظر من از سر کوچه ها جمع کرد و پای منبر امام حسین(ع) آورد. با توجه به این که اعتقادات آنها نسبت به امام حسین(ع) فطرتا هست، ولی اگر ذره ای هم بیشتر شود برای ما برد است.

*حامد، تو یک رزومه قبلی با اتفاقات و ماجراهای مختلف داشتی. فکر نکردی که این همکاری باعث بشود که هجمه های مختلف را به دنبال داشته باشد؟ یا با همخوانی با یک مداح معروف نترسیدی که موسیقی ات زیر سایه ی مداحی قرار گیرد؟

زمانی: من هم فضایی را انتخاب نکردم که جنجال برانگیز باشد یا اینکه بحث موزیک و فرم بر محتوا غالب باشد. اگر دقت کرده باشید زیر صدای حاج رضا یک فضای خیلی خلوت است و در انتها صدای سه تار شنیده می شود.  زیرا می خواستیم که حرمت مداحی هم حفظ شود و ترکیب درستی باشد. شما اگر کار من از ابتدا تا الان را بررسی کنید سعی کرده ام در کارهایم همیشه حرفی که می زنم حرف اهل بیت و قرآن باشد. به من لقب خواننده «ارزشی» یا «انقلابی» را داده اند ولی کلا کار من خواندن از ارزشها است. خواه ارزشهای مذهبی باشد یا اعتقادی و برای من فرقی نمی کند با چه کسی یا چگونه بخوانم. اگر دری باز شود و توفیقی حاصل شود آن را دو دستی میچسبم و این کار هم که قبل افطار و برای امام رضا(ع) بود لطف خاص خودش را دارد. من هیچ وقت محتوا را فدای فرم نمی کنم.

*می خواهم «حاج رضا» این سوال من را جواب بدهد. حامد تو در مصاحبه های مختلف به این دیالوگ اشاره کرده ای که «من خواننده سیاسی هستم». حاج رضا، همخوانی شما با یک خواننده که ادعا دارد خواننده سیاسی این مملکت است، تقابل بین سیاست و مذهب برای شما به شمار نمی روند؟ درباره تبعات آن فکر کرده بودید؟

هلالی: من هم یک آدم سیاسی هستم. چطور یک بقال، در بقالی خود حرف سیاسی می زند ولی یک مداح نباید حرف سیاسی بزند؟

*منظورم جایگاه شما بود.

هلالی: اتفاقا جایگاه من یا ایشان و موضع گیری ها ویژه تر است.

زمانی: تقابلی وجود ندارد چون سیاست ما عین دیانت ماست.

هلالی: برخی می گویند آقا شما را چه به سیاست؟! و به نظرم این جور نگاه درست نیست.

* یعنی در مورد تبعات این اتفاق کاملا تفکری صورت گرفته؟

هلالی: ببین ایراد می گیرند ایشان خواننده است و چرا در بحث سیاسی دخالت می کند؟ حرف من این است که چطور یک راننده تاکسی می تواند در بحث سیاسی وارد شود و نظر بدهد؟ می خواهم بگویم همه می توانند نظریه بدهند و موضع گیری و صحبت در فضای دوستانه داشته باشند. همه ما زیر پرچم انقلاب و رهبر هستیم ولی می خواهم بگویم همه می توانند اظهار نظر سیاسی داشته باشند. برای چه نباید «رضا هلالی» در بحث سیاسی نظر ندهد و سکوت کند؟ مخصوصا در جایی که احساس کند به دین ضربه می خورد. چرا آن «رپر» خارج از کشور که به راحتی وارد دنیای موسیقی شده و شروع کرده به مقدسات شیعیان توهین کردن، می تواند این اجازه را به خودش بدهد ولی حامد زمانی از راه موسیقی پاسخ ندهد؟ به نظر من اتفاقا ایشان کار بسیار درستی انجام داده اند.

زمانی:در کار ما سیاست و دیانت اصلا تقابل ندارند.

* تداخل چطور؟

زمانی: اصلا در یک راستا هستند. حرف سیاسی ما همان حرف امام حسین(ع) است و در یک مجموعه هستند. به خاطر همین است که حاج رضا با من می خواند چون همه اینها یک در راستای یک گفتمان است. چون سیاست ما سیاست امام حسین(ع) و اهل بیت است. هیچ تقابلی ندارد و اگر خارج از این باشد من دیگر خواننده سیاسی نیستم و این سیاست را قبول نخواهم داشت.

هلالی: می خواهم بگویم قبل از اینکه شما یک روزنامه نگار یا یک خبرنگار باشید، محب امام حسین(ع) و یک شیعه هستید. قبل از هر چیزی ایشان هم بالاخره شیعه است و این مساله قابل انکار نیست. برای هرکسی در راستای کار خود و برای من که مداح هستم، بیشتر است. ایشان خواننده است و باید دین خود را نسبت به چهارده معصوم ادا کند و همانطور که شما هم دین خودتان را ادا می کنید.

*حامد فکر می کنی دوست داران سبک تو چه تصویری از «حامد زمانی» در ذهن خود دارند؟

زمانی: احساس می کنند به خاطر نوع کار من یک آدم کاملا پاک و معصوم هستم ولی اینگونه نیست. امام علی(ع) در جایی اشاره می کنند ببینید که چه میگوید، نه اینکه که میگوید!. بارها گفته ام که به حرف من نگاه کنید و شخص«حامد زمانی» ارزش و اعتباری ندارد. به نوع لباس پوشیدن و آرایش مو و صورت من ایراد نگیرید و وارد حاشیه نشویم. واقعا آن دنیا مشخص می شود که من چگونه انسانی بودم.

*این هم یکی از صحبت هایی است که در یکی از رسانه ها عنوان شد. می گویند خواننده ای که مذهبی می خواند چرا ظاهرش به این شکل است؟

زمانی:سعی می کنم سنگین لباس بپوشم و کلا من از دوران کودکی این شکل لباس می پوشیدم. من مسابقات کشوری قرآن شرکت می کردم ولی با شلوار جین. البته آن به اقتضای سنم بود، ولی وقتی سن بالا می رود دیگر نمی توانم مثل آن موقع لباس بپوشم. من هیچ تغییری نکردم و فقط اقتضای سن است. می گویند چرا در یک برنامه ریش داری و در یک برنامه تلویزیونی دیگر صورتت را اصلاح کرده ای! این را به پای حرفی که من می زنم نگذارند و آن حرفی که می زنم مقدس است.

*بزرگترین حسرت زندگی«عبدالرضا هلالی» در فضای کاری خودش چیست؟

اگر بگویم نمی گویید که می خواهد این وارد فضای احساسی بشود؟! خداوند همه چیز به من داده است و واقعا سپاسگزار او هستم. بزرگترین آرزوی من یک چیز است و شاید همه بگویند به کجا می روی ولی آرزو است. آرزوی من دیدن «امام زمان(عج)» است. شاید چشم و زندگی و مال من به آن فضای ایده آل نرسد ولی همین تلاش من برای این امر فکر می کنم مقدس است. شاید هیچ وقت او را نبینم ولی می خواهم در آن دنیا بگویم که من خیلی تلاش کردم و دوست داشتم تو را ببینم. بزرگترین آرزوی من همین است و برای آن تلاش می کنم.

 

زمانی: «سامی یوسف» الگوی من نبود

*حامد اگر قرار باشد درباره نوع فعالیت تو در مقیاس جهانی مثال بزنم شاید بهترین گزینه ای که بتوان مورد بحث قرار داد «سامی یوسف» است. خیلی ها تو را دنباله رو سامی یوسف می دانند که یک خواننده ارزشی ولی فراری از سیاست است. این تنها شاخه ای است که نوع فعالیت تو و سامی یوسف را جدا می کند؟

زمانی: اصلا «سامی یوسف» الگوی من نبود. اولا که مذهب او با من فرق دارد و این طبیعتا در حرفی که می زند تاثیر دارد. ثانیا ما در دو فرهنگ متفاوت زندگی می کنیم. اصلا کارها از یک نوع نیست چون سیاست در کارهای او دخیل نیست. تندی و رادیکال بودن کار من به دلیل نمک «سیاست» است که وجود دارد و به همین جهت است که اعتقادات من، رو است. کارهای سامی یوسف را سلیقه ی من نمیپسندد چون سلیقه ی من حرف عریان سیاسی و مذهبی است، کارها شاید از لحاظ تکنیکی قوی باشد اما عمق ندارد. احساس می کنم او به درد همان جامعه می خورد و من به درد جامعه شیعه که حرف هایشان بایدعمیق تر و رادیکال تر باشد.

* فکر نمی کنی «سامی یوسف» با لطافتی که در نشان دادن دین به جامعه جهانی داشته، تاثیرگذارتر بود و با فراری بودن از سیاست و پرداختن به لطافت دینی، بیشتر توانسته در جامعه جهانی تاثیرگذار باشد؟

زمانی: کارهای سامی یوسف از نظر من دارای یک محتوای سطحی است. یعنی به درد جامعه ای مثل جوامع غربی می خورد که معارفی شبیه معارف دینی ما در آنجا کمتر به چشم میخورد و به نوعی روحیه اسلام طلبی مسلمانان را ارضا می کند. ولی در جامعه ای که ما زندگی می کنیم مردمی که پای منبر می نشینند می خواهند حرف هایی که در هیئت و پای منبر می شنوند را خواننده همانها را بیان کند و جنس کارهای من از آن نوع است. اصلا من دنبال جذب کردن نیستم و من آمده

ام حرف یک عده ای را بزنم که تا الان خواننده نداشتند.

* حاج رضا شما در این مورد چه نظری دارید؟

هلالی: من زیاد پیگیر کارهای سامی یوسف نیستم ولی فکر نمی کنم این موارد تداخل داشته باشند. در مواقعی لطافت به دردنخور می شود. در داستان امام حسین(ع) عقل می گوید که ۷۲ نفر در برابر یزید و در این جنگ مغلوب می شوند اما تاریخ این را نشان نداد و حرف حق را باید بیان کرد. بیان حرف حق در مواقعی با لطافت و در مواقعی با تندی یا با خون است. من یک آدم احساسی و لطیف هستم ولی دین و دین داری این را برنمی دارد. دین و دین داری برای مواقعی لطافت و برای مواقعی تندخویی می طلبد. مثل اینکه هم دافعه علی(ع) و هم جاذبه علی(ع) را باید بپذیریم .

 

هلالی:به «رضا صادقی» و «محسن چاوشی» علاقه ویژه ای دارم

*حامد ایده آل تو برای ورود به جامعه موسیقی کشور کجاست ؟ دوست داری در این عرصه به چه چیزهایی برسی و سقف آرزوهای تو در عرصه موسیقی مجاز و مذهبی کشور کجاست؟

زمانی: موسیقی من به گفتمان من و حرف و دین و ارزشهای انقلاب ما متصل است. ایده آل من وقتی است که هرجا حرفی از دین و انقلاب هست موسیقی «حامد زمانی» هم آنجا باشد. من چون قاری قرآن بودم به زبان عربی تسلط دارم و همچنین زبان انگلیسی دوست دارم در این فضا کار کنم و پس از انتشار آلبوم بیشتر در فضای زبان های مختلف کار کنم که کارها صرفا مختص ایران نباشد. دوست دارم هر کجا حرف از ائمه و ارزش های خوب این مملکت هست موسیقی «حامد زمانی» هم آنجا باشد.

*موسیقی در حال حاضر وارد فضایی شده که منتقدان موسیقی واژه ابتذال را برای آن به کار می برند. فکر می کنید دلیل این از مسیر اصلی خارج شدن موسیقی کشور و وارد فضاهای غیراعتقادی شدن چیست؟

هلالی: تنبلی خود بزرگان است. حتما یک سری خلاهایی بوده و اینها را چرا بزرگان موسیقی پر نکردند؟ که الان از به وجود آمدن به قول خودشان ابتذال گلایه مند باشند؟ اگر یک کسی مثلا دزدی می کند حتما خلاء دارد. می خواهم بگویم اگر یک روزی ابتذال وارد قضیه ای می شود به خاطر ضعف بزرگان آن راه است. تنبلی از این موضع است که سعی نکردند شاگردان و افرادی را تربیت کنند که در آن فضا و سلیقه خوب رشد کنند. حالا که می بینند مشکلات وجود دارد به جای آسیب شناسی و تربیت صحیح اسم ابتذال را قرار می دهند.

زمانی: یکی اینکه موسیقی ماشینی و موسیقی پارتی الان به عرف تبدیل شده که من اسم آن را موسیقی زودگذر می گذارم. موسیقی در کشور ما خیلی ارزان است یعنی هرکسی به خودش اجازه می دهد وارد این عرصه بشود در حالی که فیلترینگ خاصی وجود ندارد. این سبب می شود کسی که اسم خود را شاعر می گذارد از نکات ابتدایی شعر آگاهی نداشته باشد. فیلترینگی وجود ندارد و کارها در اینترنت قرار می گیرند و طرف بعد از چند کاری که در پارتی ها و ماشین ها از او پخش می شود نام خود را خواننده می گذارد. این نوع موسیقی گوش مردم را هرز میکند و وقتی گوش مردم هرز شد، تفکیک موسیقی خوب از بد دشوار میشود و آن وقت باید برای درمان این معضل کلی هزینه کرد!

*حاج رضا، یک سری از خواننده های عرصه پاپ مثل «بنیامین بهادری» سابقه مداحی دارند. از اینکه این قبیل چهره ها از شاخه مداحی وارد موسیقی پاپ شده اند و از آن رشته و سابقه آمدند و «دنیا دیگه مثل تو نداره» را خواندند چه حسی دارید؟

هلالی:من نمی دانم این اتفاق با چه دلیلی بوده و آنها حتما علت هایی برای خود دارند. سعی می کنم در مورد این موضوع نظری ندهم.

*می خواهم کارشناسی کنید. که به نظر شما چه موضوعی باعث شده که چنین کسی که در خیابان خوش یک هیئتی داشته و می خوانده و مثل جنابعالی آدم ها را از سر کوچه ها پای منبر می کشانده، چه عاملی باعث شده الان به سمت موسیقی «کلاب» بیاید؟

فضای روضه و هیئت خیلی سنگین است و شاید نتوانسته و نخواسته که در این فضا وارد شود و بعضی اوقات شاید کار پسندیده ای هم باشد. یک موقع من از عهده کاری بر نمی آیم و خیلی قشنگ می گویم که نمی توانم ولی نمی توان گفت که فلانی دیگر امام حسین(ع) را دوست ندارد. من خیلی کم سراغ دارم که در بحث مداحی آدم های موفقی باشند و بعد به سراغ ترانه رفته باشند.

*«رضا صادقی» علاقه ویژه ای به شما دارد. پیش از این مصاحبه به او گفتم که قرار است به دیدار شما بیاییم و گفت که سلام ویژه من را به ایشان برسان و بگو که من کار شما را خیلی دوست دارم. می خواهم به صورت خاص در مورد رضا صادقی که اینقدر شما را دوست دارد صحبت کنید.

من توفیق نداشتم که ایشان را زیارت کنم اما او را یک انسان موفق می دانم. در ضمن ابه ایشان تعصب ناسیونالیستی دارم چون او هم یک جنوبی است! من هم به ایشان و هم آقای «محسن چاوشی» علاقه ویژه ای دارم. در مورد آقای رضا صادقی می خواهم بگویم که می دانم بسیار زحمت کشیده است. می توانم درک کنم که او با زحمت و حس ایستادگی به اینجا رسیده است. خاک این راه را خورده است و فکر می کنم به زعم خیلی ها انسان موفقی است و به او تبریک می گویم.

* «محسن چاوشی» تا کنون چند اثر برای امام رضا(ع) نظیر «کلاغ روسیاه» را خوانده است که خیلی هم معروف شدند. اینکه «عبدالرضا هلالی» در مورد «محسن چاوشی» نظر مثبت را دارد طبیعتا این سوال را ایجاد می کند که حاج رضا هلالی هم انتخاب هایی را در عرصه موسیقی دارد که کار ارزشی انجام می دهد و محسن چاوشی یکی از انتخاب های جنابعالی است.

هلالی: احساس می کنم با آقای چاوشی یا آقای زمانی که کارهایی برای اهل بیت دارند یک همبستگی دیگری دارم و من از آنها هستم و آنها از من. حس نزدیکی نسبت به آنها دارم و ندیده عاشق آنها می شوم چون از محبوب من می گوید و امکان ندارد او را دوست نداشته باشم

* کار موسیقی ارزشی پاپیولاری بوده که تو همیشه از ته دل بگویی ای کاش این کار با صدای من بیرون آمده بود؟

زمانی: همان جوابی است که دادم. من در سیاسی یا مذهبی خواندن معتقد به عریان خواندن هستم یعنی حرف رُک زدن. من شاعر هستم و قبل از ورود به موسیقی شعر می گفتم. در این تیتراژ بحث را سخت نکردم، یک مناجات و درد دل است. مثلا مناجات امیرالمومنین(ع) در مسجد کوفه چقدر رو و راحت است. به گوش من کار عریان مذهبی یا سیاسی نرسیده و به خاطر همین برایم دلچسب نبوده و آرزو نکردم که آن را بخوانم. جنس کارهای من یک کم رادیکال تر و تندتر است و از تکلف و دوپهلو کردن بحث گریزان هستم.

*این عریانی باعث نشده هیچ وقت بترسی که در خیابان مخالفان اعتقاداتی که داری برایت مشکل ساز شوند؟

مخالف که زیاد دارم. شاید برای هیچ خواننده ای اینقدر مخالفت و هجمه توهین نبوده و این در ذات کار من است. ذات کار رادیکال،سنگ زدن است و اگر محافظه کاری می کردم و دو پهلو می خواندم، شاید هیچ مخالفت و هجمه ای نبود!. هیچ وقت فرار نکردم و این که من خودم می گویم خواننده سیاسی و ارزشی هستم نشان می دهد که ترسی ندارم. سر قضیه آن «رپر» خارج از کشور، بیش از پنج هزار کامنت و ایمیل تهدید و فحش داشتم و تلفن های عجیبی نیز می شد که خیلی از آنها حتی آن رپ خوان را نمی  شناختند و صرفا با موضع گیری من مشکل داشتند. گفتم سیاستی که ما داریم سیاست اهل بیت است. من فوق لیسانس علوم سیاسی دارم و کلا سیاست را خوب می شناسم. در دانشگاهی هم درس خوانده ام که همه طیف از کمونیست ، سکولار ، مذهبی و بسیجی و… بوده است. یک مدتی خیلی درگیر این جوگیری ها بودم ولی این تثبیت رخ داد. یعنی این که حرف حق کدام است و وقتی که شما علم را در کنار تجربه ای که دارید قرار بدهید متوجه می شوید که حرف دین شما همان حرف حق است و دیگر از چیزی نمی ترسید.

*دین ما می گوید همیشه سعی کنید در برابر مخالفان با سعه صدر وارد شوید. تو بر روی صفحه شخصی خودت نوشتی که من ده میلیون تومان به قاتل آن خواننده رپ خارج از کشور می دهم که به مقدسات اسلامی توهین کرده است. اگر تو می آمدی و یک اثر هنری تولید می کردی و در قبال توهین های آن فرد در خارج از کشور، تو با هنرت جوابش را می دادی، تاثیر پذیری آن چَکی که می خواهی بزنی بیشتر نبود؟

زمانی: اصلا من نمی خواستم این بحث رسانه ای شود. همان موقع که این اثر را شنیدم یک حسی به من دست داد و در صفحه شخصی ام، یک مطلبی نوشتم و فردای آن روز دیدم در خبرگزاری های پیچیده. در ماه رمضان هستیم و خدا شاهد است اصلا قصد نداشتم که این اتفاق خبری شود.

هلالی: ما یک سری خط قرمزها داریم. اگر روزی شما در خیابان با مادرتان باشید و یکی از راه برسد و به مادر شما فحش بدهد و به تمسخر بگیرد، مطمئنا به سادگی از کنار او رد نمی شوید. تا آنجایی که بتوانید با وی مبارزه خواهید کرد. شاید خیلی ها صحبت های زیادی در مورد اهل بیت داشته باشند و سوال می کنند. اگر من صحبتی دارم باید بیان کنم و جواب بگیرم ولی جواب کسی که توهین کرد، توهین است. کسی که شخصی را می کشد حکم قصاص دارد و نمی توانیم به کسی که قتل می کند یا فحش می دهد بگوییم چرا این کار را انجام می دهید.

* در حدیث های ما هست که وقتی ائمه از کوچه ای که مخالف اعتقادات اسلامی بودند رد می شدند همه با سنگ ایشان را می زدند. ولی آن بزرگوار بارها با مهربانی به آنها سلام می کردند.

هلالی: شکمبه گوسفند بر پیامبر(ص) می ریختند ولی او رد می شد. اما مقتضیات زمان پیغمبر(ص) با الان یا مقتضیات زمان خانه نشینی امیرالمومنین(ع) با کربلا متفاوت است. ما یا مقلد یا مجتهد و یا مرجع تقلید هستیم. مراجع ما وقتی حکم ارتداد ایشان را صادر کرده اند بنده موظف و مکلف هستم هرجا که او را دیدم، بکشم. می خواهم بگویم یک روزی اگر کسی به مادر من توهین کند به او سیلی می زنم و در روی او می ایستم. من در مقابل اعتقادات خودم سکوت نمی کنم کما اینکه مسیحیت هم در برابر توهین به پیغمبر خودش سکوت نمی کند. ما باید حدود ادیان را رعایت کنیم و احترام بگذاریم.

زمانی: اینها از امام هادی(ع) شروع می کنند تا حساسیت شیعه را بسنجند! بعد اگر بخاری بلند نشد نعوذ بالله بروند سراغ دیگر ائمه !چرا امام خمینی(ره) در برخورد با «سلمان رشدی» کتاب ننوشت و آن حکم را صادر کرد. به دلیل اینکه تو دهنی بزند و کسی جرئت تکرار آن را نداشته باشد.

هلالی: اصلا این مسائل برنامه ریزی شده است. اینها می خواهند ببینند حساسیت شیعه نسبت به اعتقادات چقدر است. از آن طرف اگر یادتان باشد یک فیلمی برای پیامبر(ص) درست کردند و دیدیم که چند مسلمان شیعه و اهل سنت اعتراض کردند و کشته هم شدند. ما اگر نسبت به اعتقادات خود حساس نباشیم و دیگران یاد نگیرند که به اعتقادات میلیونها شیعه احترام نگذارند برخورد ما هم عین خودشان می شود.

* زمانی: همه مردم واقعا صدای حاج رضا را دوست دارند و من هم خودم را ابتدا به امام رضا(ع) و بعد به فضایی که حاج رضا در کارهایش دارد نزدیک کردم.

* هلالی:  موضوع این است که تمام افراد در ایام محرم یکپارچه عزای امام حسین(ع) را دارند. ایشان هم یک خواننده است ولی در جای خودش یک محب اهل بیت و امام رضا(ع) است. اگر بتواند به نحو احسنت از موزیک خود به نفع این جریان استفاده کند برد کرده است.

* هلالی:  دکترهای دین ما مراجع ما هستند. ما در این قضیه دکتر داریم و حق نداریم که سرخود بیاییم بگوییم که آقای«شاهین نجفی» باید بمیرد. زمانی که مرجع داریم و ایشان می گوید ارتداد یعنی او باید بمیرد. راه هایی هم هست نظیر توبه و او باید عذرخواهی و توبه کند.

* زمانی: اسلام از یک طرف آیه قرآن دارد که می گوید:«اشدا علی الکفار رحما بینهم» که یعنی رحمت و سیلی زدن هر کدام جایگاه خاص خود را دارد. من یک مورد را اضافه می کنم. برخورد اسلام در زمینه غرض و جهل تفاوت دارد. در مواقعی که شخصی ازروی جهالت کاری را انجام می دهد برخورد اسلام همان دست روی سر کشیدن است. اما در برخوردهای مغرضانه اسلام تودهنی می زند. اتفاقا در بحث آن خواننده، حرکت مغرضانه بود ومن  به نیت تو دهنی زدن آن کار را انجام دادم. اسلام هم آسان ترین و مهربان ترین دین و هم سخت ترین دین و خدا هم در جایی ارحم الراحمین است و در جایی دیگر شدید العقاب! اگر جواب هایی که می دهیم صرفا از نوع مصلحت گرایی و کارهای هنری باشد آنها می گویند که دوباره و به ائمه دیگر توهین می کنیم ولی وقتی تو دهنی خورد دیگری از او خبری نشد.

* هلالی: عملکرد آن خواننده رپ، سواستفاده از هنر است. من اجازه ندارم به اسم و این که موسیقی دان هستم به بقیه توهین کنم.

* زمانی: ضربه ای که من از خواندن در این فضا می خورم هیچ کدام از خواننده ها نمی خورند. بایکوتی که من می شوم صرفا به خاطر ارزشی خواندن است. جالب است این را بگویم که دربخش مسابقه  برنامه ساعت ۲۵ شبکه تهران همه تیتراژهای ماه عسل و ماه رمضان شرکت داده شده اند بجز کارهای من ، به نظر شما خنده دار نیست؟

سال ۸۹ بود که من با «محسن رجب پور» قرارداد آلبوم عاشقانه داشتم و می توانید از محسن رجب پور بپرسید که چرا بهم خورد؟. قراردادی بسته شده موجود است اگر آن را ادامه می دادم الان یک خواننده عاشقانه با کارهای قوی بودم. ولی سر قضیه آن خواننده رپ، انتخاب من شروع الان دارم ضربه های آن را می خورم ولی این ضربه خیلی هم شیرین است. چون برای اعتقاداتم است.

* هلالی: جا دارد یادی کنم از مرحوم «سید جواد ذاکر» که واقعا مظلوم بود. مردم نشناخته و متعصبانه موضع گرفتند و او را تخریب کردند.

* هلالی: خیلی سخت است که مردم یک چیز دیگری فکر کنند که تو آن نیستی. من شاید آن چیزی نباشم که در ذهن مردم هست و شاید «رضا هلالی» را خیلی انسان پاک و مقدس می دانند که این هم از لطف سید الشهدا(ع) ولی واقعا این نیست. شکسته نفسی نمی کنم و من یک انسان معمولی و ممکن الخطا هستم که باید سعی بر کم کردن خطاها و انسان خوب بودن داشته باشد.

* هلای: من روضه خوان هستم و بیشتر به این جلسات و روضه ها علاقه دارم. هر هفته جلساتی داریم و من هر هفته یک آلبوم منتشر می کنم! ولی هیچ وقت برنامه ریزی برای به قول شما انتشار آلبوم، نداشتم


نظرات شما عزیزان:

سینا
ساعت11:27---6 شهريور 1392
سلام آقا محمدرضای گل

وبلاگتون فوق العاده است.فقط اگه مطالب جدید رو بالاتر بذارید فوق فوق العاده میشه.

موفق باشید



یا علی

خدا نگهدارتون
پاسخ:ممنون از شما که نظرتون رو گذاشتید


بنده خدا
ساعت1:03---5 شهريور 1392
اين پيام ماله من نيست ولي بخونش تورو امام زمان قسم ميدم اين پيام رو بخون. مال دختري از خوزستان هست كه پزشكان از علاج نا اميد شدند،شبي خواب حضرت زينب(س)را ديد در گلوش آب ريخت شفا پيدا كرد ازش خواست اينو به بيست نفر بگه،اين پيام به دست كارمندي افتاد اعتقاد نداست كارشو از دست داد.مرد ديگري اعتقاد داشت 20 ميليون به دست آورد به دست كس ديگري رسيد عمل نكرد پسشرو هز دست داد.اگر به حضرت زينب(س) اعتقاد داري ابن پيامو واسه 20 نفر بفرست.......20 روز ديگه منتظره يك معجزه باش تورو خدا بفرست.
پاسخ:شما


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:, توسط احمدرضا